U bent hier

“Ons wagenpark gaat ingrijpend veranderen”

“Ons wagenpark gaat ingrijpend veranderen”

27 maart 2017
Kees van Haastrecht (64), Fleet Coordinator bij Akzo Nobel Nederland, is samen met twee collega’s verantwoordelijk voor een wagenpark met zo’n 700 leaseauto’s. Hij voorspelt dat hun wagenpark vanaf 2020 ingrijpend gaat veranderen.

Welke auto rijdt u zelf?
“Een Audi A3. Maar dat is geen zakelijke leaseauto. Gezien mijn functie en het aantal kilometers dat ik jaarlijks afleg, kom ik daar niet voor in aanmerking. Mijn autokeuze maakt denk ik wel duidelijk dat ik auto’s niet alleen als vervoersmiddel zie.”

Hoeveel mag een zakelijke auto kosten?
“Er is natuurlijk altijd een groep die vooral op de centjes let. Die wil mobiel zijn, maar het moet niet te veel kosten. Daarnaast zijn er zeker ook collega’s die meer voor een auto overhebben. We bieden medewerkers die in aanmerking komen voor een leaseauto, nu ook de mogelijkheid om zelf een bedrag bij te leggen als de prijs van de gewenste auto boven het beschikbare budget komt. En van die optie wordt veel gebruikgemaakt.”



Hoe ziet het wagenpark van Akzo Nobel Nederland eruit?
“We hebben zo’n 700 leaseauto’s, waarvan 650 personenauto’s en 50 bestelauto’s. Daarnaast gebeurt het regelmatig dat we de levertijd van een nieuwe auto moeten overbruggen. In dat geval huren we een voorloopauto via Euromobil, de overkoepelende verhuurorganisatie van Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, SEAT en ŠKODA. Die samenwerking is een onderdeel van ons contract met Pon. Naast flexibiliteit zorgt Euromobil ook voor een vereenvoudiging van de procedures. Sinds kort maken we ook gebruik van hun Free to go-concept, een vorm van car sharing. Bij wijze van proef zijn we nu in Amsterdam met één deelauto begonnen: een Volkswagen Golf GTE. Die auto kunnen AkzoNobel-medewerkers tijdelijk voor zakelijke doeleinden gebruiken.”

Hoe kijkt u naar de huidige mobiliteitsontwikkelingen?
“Je ziet nu dat er bij de aanschaf van auto’s een steeds groter duurzaamheidselement om de hoek komt kijken. En die milieunormen worden steeds strenger. Op dit moment is zo’n 60 procent van onze leaseauto’s een kleine diesel. Maar in 2021 moet minimaal 95 procent van alle nieuwe personenauto’s nog maar maximaal 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Het kan bijna niet anders dan dat de diesels door de milieuregelgeving plaats gaan maken voor auto’s die met een andere motor worden aangedreven.”

Wat betekent dat voor het toekomstige wagenpark van AkzoNobel?
“Ik voorspel dat in 2030 alle zakelijke auto’s op elektriciteit of waterstof rijden, dus ook die van AkzoNobel. Maar tot het zover is, moeten er nog veel uitdagingen worden overwonnen. Zoals het vergroten van de accucapaciteit en de oplaadinfrastructuur in Europa. Dat is ook de reden waarom we elektrisch rijden op dit moment nog niet echt promoten.”



Later dit jaar gaat u met pensioen. Welke tip gaat u uw opvolger straks geven?
“Dat hij goed moet beseffen dat de fiscale politiek en regelgeving van de overheid voor een groot deel bepaalt welke auto’s er op de markt komen. Dat heb ik de afgelopen acht jaar in elk geval van dichtbij meegemaakt.”