U bent hier

“Duurzaamheid is een kwestie van willen”

“Duurzaamheid is een kwestie van willen”

01 december 2016
Winfred de Nijs (59) is algemeen directeur van bouwbedrijf M.J. de Nijs en Zonen B.V. uit Warmenhuizen en heeft een heldere MVO-visie over duurzaam ondernemen. “Wat mij betreft wordt de automobiele toekomst hybride.”
 
Waarom heeft u voor uzelf voor een Audi gekozen?
“Ik rijd mijn hele leven al Audi, vanaf de eerste generatie Audi 80. Ik ben als het ware met de modellen meegegroeid. We doen al jaren zaken met twee autogroepen en daar is Volkswagen er één van. In totaal hebben we 290 mensen in dienst en er rijden binnen ons bedrijf 120 auto’s. Dat vraagt dus om bewuste en weloverwogen keuzes. We horen bij de grotere bouwers in Nederland, tussen de 60 en 70 procent van ons werk is in Amsterdam.”
 
Wat zocht u specifiek in uw ‘mobiele partner’?
“We willen niet zozeer een contract dat gericht is op de auto, maar meer een alomvattend contract dat over onze mobiliteit gaat. Met name de laatste paar jaren hebben we daar sterk op ingezet. Voor ons spelen de factoren ‘energiezuinig’ en ‘comfortabel’ een belangrijke rol.”


 
En Pon speelt daar een belangrijke rol in?
“Samen met Pon zijn we aan het kijken hoe we de mobiliteit binnen de ring van Amsterdam kunnen optimaliseren. Dan komen er praktische aspecten om de hoek kijken zoals parkeren en elektrisch rijden. Het fijne van Pon is dat zij naast de auto’s ook andere elementen in huis hebben en dus in de breedte kunnen meedenken over mobiliteit. Neem nu de fietsen als voorbeeld. Stel: ik rijd met mijn auto naar een ‘hub’ in Amsterdam - we zijn hard aan het nadenken om zo’n centraal verdeelpunt voor mobiliteit te ontwikkelen. Hoe kan ik dan vanaf de hub op een eenvoudige en efficiënte manier de stad in? Dat kan per elektrische fiets, scooter, auto of zelfs vrachtauto. Dat zijn interessante zaken om mee bezig te zijn.”
 
Binnen de vloot heeft u vier elektrische auto’s, is dat een eerste aanzet?
“We hebben inderdaad een elektrische Golf en drie e-up!’s. Hier rijdt het kantoorpersoneel in; ideaal als mensen korte bezoeken moeten afleggen. Eentje is bedoeld voor de werkvoorbereiders of uitvoerders, zij vinden het ook leuk om in zo’n auto te rijden.”
 
Is elektrisch rijden de toekomst?
“Wat mij betreft wordt de automobiele toekomst hybride. Maar dan andersom: ik verwacht dat de accucapaciteit flink gaat toenemen, dus dat betekent dat je meer elektrische kilometers zult gaan rijden op één lading. Daar komt dan een brandstofhulpmotor bij voor het geval je zonder komt te zitten. Nu is het nog spannend om elektrisch op en neer naar Amsterdam te gaan, maar dat gaat geheid snel veranderen.”

 
Houdt u zich persoonlijk bezig met de vloot?
“Uiteindelijk wel. Maar onze mobiliteitsbeheerder regelt alle zaken en overlegt met mij. Stel dat we dit jaar twintig auto’s moeten kopen, dan betekent dit dat er ook ingeruild moet worden. Dat onderhandelingsspel is leuk, dus dat speel ik graag zelf als het kan. Bij mij is natuurlijk altijd alles te duur.”
 
Uw MVO-beleid gaat verder dan alleen mobiliteit, hoe zit dat precies?
“We zijn één van de weinige aannemers in Nederland met een MVO Niveau 4-certificering. Dat betekent dat we over onze mobiliteit nadenken, we kopen dan ook alleen auto’s met een A-, B- of C-energielabel. Straks wordt dat zelfs alleen A en B. Het is een regel die ik aan iedereen begrijpelijk kan uitleggen. Jaren geleden zijn we al voor enkel duurzaam FSC-hout gegaan. En voor onze mensen geldt dat ze eens in de twee jaar medisch gekeurd worden. Ook kijken we naar bewuste voeding binnen onze onderneming. Van onze toeleveranciers vragen we om duurzaam met afval om te gaan. Wij hebben gescheiden afvalstromen op de bouwplaatsen, dus van hen verlangen we dat ze bijvoorbeeld verpakkingen mee terugnemen en goed afvoeren. Of het lastig is om in een bestaande organisatie te implementeren? Nee hoor, het is vooral een kwestie van willen.”