U bent hier

De successtory van Private Lease

De successtory van private lease

19 juni 2017
Het fenomeen private lease - het als particulier rijden van een nieuwe auto inclusief alles behalve de brandstof - is niet nieuw, maar populairder dan ooit. Hoe is dit mogelijk? En wat heeft ervoor gezorgd dat private lease niet meer weg te denken is uit de leasemarkt? Fleetwise zocht de antwoorden.

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar zaken om te gebruiken en niet meer om te bezitten. Kijk alleen maar eens naar een dienst als Spotify, waarbij we voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek kunnen luisteren zónder dat we deze muziek daadwerkelijk hoeven aan te schaffen. Of Netflix, dat streaming video on demand aanbiedt. De grote kracht van deze dienst schuilt in het feit dat we zelf kunnen kiezen wát we wánneer willen kijken. Ook hiervoor geldt: zelf hoeven we er niets voor te kopen om er wel ten volste van te kunnen genieten.

Handjevol mensen
Deze trend zet zich voort in de automotive branche, met private lease als sprekend voorbeeld. Een woordvoerder van Volkswagen Pon Financial Services legt uit: "Ga maar na: private lease is gebaseerd op je eigen voorkeuren en behoeftes en je kunt een contract afsluiten waar alles in zit. Het enige waar je nog aan moet denken is tanken. Vóór 2014 boden we het product private lease ook al aan, alleen waren we toen online nog niet volop aanwezig. Achteraf denken we dat de markt er destijds nog niet helemaal klaar voor was. Slechts een handjevol mensen nam het product toen bij ons af. Een immens verschil is er inmiddels tussen nu en 2014."

Hoge klantwaardering
"In april 2014 zijn we van start gegaan met een online platform met pure focus op het product private lease. We zagen al snel dat de aantallen aanzienlijk toenamen. Vervolgens gaf Volkswagen aan deze shop ook in haar online omgeving te willen. De campagne die vervolgens werd aangejaagd, zorgde voor drie keer meer leads en drie keer meer showroombezoeken richting de dealer. De rest is history… Overigens volgden de andere Pon-merken SEAT, ŠKODA en Audi binnen vijf maanden. Inmiddels zijn we drie jaar verder en zijn we vanzelfsprekend allang niet meer de enige. De klantwaarderingen die we krijgen, zijn zeer positief te noemen. Klanten die we in hun eerste jaar interviewden over private lease belonen ons met een NPS (Net Promoter Score) van 35 merkoverstijgend. Dat is een mooi cijfer, maar we zitten niet stil. Dagelijks zijn we met elkaar bezig om het product en de dienstverlening te blijven verbeteren."

Groei van het aantal private leaserijders
2014 t.o.v.2016
Audi                +2112%          
ŠKODA            +433%
SEAT                +154%
Volkswagen       +165%