U bent hier

"Ik rijd nu ongeveer een jaar in deze Cupra en het is veruit de meest bijzondere auto die ik ooit gekocht heb”

“De Cupra als verpersoonlijking van mijn ego"

19 juli 2016
De ene leaseauto is de andere niet. Sommige leaserijders kiezen voor een wel heel bijzonder model of een opvallende accessoire. In Liefde voor de Leaseauto laten we elke maand een leaserijder aan het woord. Deze maand: de SEAT Leon Cupra van Jeroen ten Brummelhuis.

Wie:
Jeroen ten Brummelhuis (42), registeraccountant en zelfstandig ondernemer.

Auto:
SEAT Leon 2.0 TSI Cupra 280.

Waarom deze auto?
“Voor mij begint alles bij SEAT. Ik rijd al jaren met het merk en het past mij uitstekend. Ik ben een SEAT-man en zelfstandig ondernemer, dus ik heb me wat minder te houden aan budgetten. Dan kies je wat er bij je past. De Cupra is simpel gesteld de verpersoonlijking van mijn ego, daar ben ik eerlijk in. Hij biedt een perfecte balans tussen sportauto en gezinsauto. Mijn vorige Leon, een FR, was oranje, maar nu vond ik wit iets passender. Aanvankelijk had ik 'm besteld zonder Performance Pack, maar gelukkig ben ik overstag gegaan. Dit pakket houdt in: side skirts, lichtgewicht titanium 19 inch Performance-wielen en een vuurrode Brembo-remmenset. Het is een auto waar je verstandig mee moet omgaan en waar je ervaring voor moet hebben. Dit was niet de juiste geweest als ik vijftien jaar jonger was. Bovendien, SEAT's bieden dezelfde kwaliteit als Volkswagen, maar ze kosten minder. Tja, dat is de registeraccountant in mij hè.”




Wat bevalt je het beste aan de auto?
“De acceleratie. Wegsprinten in deze auto geeft me een enorme kick. Ik hoef niet iedereen eruit te trekken, maar alleen al het idee dat het kan is fijn. SEAT heeft het met de Cupra gewoon goed voor elkaar. Ik rijd veel, zo'n 40.000 km per jaar, maar de emotie won het van de ratio op dit vlak. Je snapt, als registeraccountant heb ik álles gecalculeerd, maar uiteindelijk scheelde het me zo'n € 650,- per jaar aan brandstofkosten. Dat had ik er simpelweg voor over. De sprint van 0-100 km/h gaat in 5,8 seconden en dat is een geweldige ervaring. Ik rijd dan ook altijd in de Cupra-modus, dan benut ik 'm ten volste. Ik zou haast zeggen: die auto is voor mij gebouwd. Het is op dit moment de ideale auto voor mij. De Cupra-uitstraling is ook nog eens precies wat ik wil uitstralen. Mensen vragen wel eens waarom ik niet in een dik Duits merk ga rijden, maar dat voelt niet lekker. Ik ben een SEAT-man, altijd al geweest.”

Wat maakt deze auto zo bijzonder?
“Het Performance Pack maakt 'm af. Daardoor was de levertijd wel wat langer, maar nu heb ik wel een auto die door SEAT Sport onder handen is genomen en deels dus met de hand is afgebouwd. Het is misschien het jongetje dat nu spreekt, maar liefhebbers weten precies wat ik hiermee bedoel. Het maakt de auto nog specialer. Ik leefde echt naar de aflevering van deze auto toe. Dat is wat we in Hengelo noemen: 'de kick'. Ik rijd nu ongeveer een jaar in deze Cupra en het is veruit de meest bijzondere auto die ik ooit gekocht heb.”




Wat moest jouw auto per se hebben?
“Veiligheid, comfort en sportiviteit zijn voor mij de drie belangrijkste ingrediënten bij een auto. En die wielen, daar ben ik dol op. Heel belangrijk vind ik dat het betrouwbare techniek is, ze komen van de VAG-groep en die staat voor kwaliteit. Dit is de meest extreme Cupra die mijn dealer Huiskes-Kokkeler in Hengelo vorig jaar heeft afgeleverd. Het punt is dat de Cupra eigenschappen bezit die andere auto's niet hebben. Airbags achterin zijn voor mij een must. Verder zijn de adaptive cruise control en Front Assist geweldige opties. Het zijn tools die mijn leven een stuk veiliger maken. Kijk, doorrijden is leuk en fijn, maar je verstand erbij houden is het allerbelangrijkste. Ook al woon ik in Hengelo en is de Duitse Autobahn om de hoek. Tuurlijk, ik maak maar wat graag gebruik van de Cupra-pk's, maar wel wanneer het kan en indien het verantwoord is. Het is feitelijk een sportauto.”

Wat zeggen anderen over je auto?
“Ik word weleens gegroet onderweg. Vooral autokenners en -liefhebbers zien wat het is, die zien dat dit geen gewone Leon is. Dat is leuk. Met mijn vorige Leon werd ik wel bij de kassa van pompstations aangesproken. En dan zijn er nog de mensen die je uitdagen op de snelweg. Maar daar ga ik pertinent niet op in. Als je zo'n auto rijdt, dan word je uitgedaagd. Maar ik laat me niet uitdagen. Relaties vinden dat ik wat rustiger word, omdat mijn auto niet meer oranje is. Ze vinden de Leon helemaal bij me passen, ja, ook deze witte carrosseriekleur.”




Op de hoogte blijven?
Wil jij op de hoogte blijven van alle achtergronden rondom zakelijke mobiliteit? Meld je dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.