U bent hier

Analoge flitspalen worden in het hele land vervangen door nieuwe, digitale palen

Ruim 8 miljoen verkeersovertredingen in 2014

13 maart 2015
In 2014 zijn 8.306.094 verkeersovertredingen geconstateerd voor onder meer te hard rijden, door rood licht rijden, fout parkeren, het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen en het ontbreken van fietsverlichting. 
 
Dat blijkt uit het jaaroverzicht verkeer 2014. In 2013 ging het om 10.334.619 verkeersboetes. Dat het aantal geconstateerde verkeersovertredingen lager zou uitvallen ten opzichte van 2013, kondigde het Rijk al eerder in 2014 aan. Een aantal trajectcontroles stond (deels) uit wegens onderhoud of vervangingswerkzaamheden. 

Omvangrijke vervangingsoperatie
Bovendien is een omvangrijke vervangingsoperatie gaande van verouderde, analoge flitspalen door nieuwe, digitale palen in heel het land. Verder vervangt de politie grootschalig mobiele radarapparatuur. Het merendeel van de verkeersboetes wordt opgelegd wegens het overtreden van de maximum snelheid. In 2014 ging het om 6.730.443 geconstateerde snelheidsovertredingen, tegen 8.442.360 in 2013. 

Veruit meeste overtredingen op kenteken
In 2014 constateerde de overheid 1.799.216 snelheidsovertredingen via een trajectcontrole. Een jaar eerder werden door trajectcontroles nog 2.159.897 boetes voor te hard rijden opgelegd. Net als in voorgaande jaren zijn in 2014 veruit de meeste verkeersovertredingen geconstateerd op kenteken. Het aantal verkeersovertredingen dat is vastgesteld middels een staandehouding bedroeg 487.783, tegen 7.818.311 met behulp van kentekenregistratie.

Trajectcontroles weer aangezet 
In 2014 zijn drie trajectcontrolesystemen weer aangezet na onderhoud of vervangingswerkzaamheden. Op 17 maart 2014 is de trajectcontrole op de A20 bij Rotterdam weer aangezet. Op 9 mei gebeurde dat op de A10 bij Amsterdam en op de A13 bij Rotterdam. 

Vanaf 2015 gingen de systemen op de A20 Rotterdam en de A12 Woerden op zwart. Het laatste systeem wordt niet meer vervangen. In de loop van 2015 gaan naar verwachting op vijf locaties nieuwe trajectcontrolesystemen aan op de A4 Hoofddorp-Nieuw Vennep, de A12 Den Haag-Voorburg, de A20 bij Rotterdam, de A58 Bergen op Zoom-Roosendaal en bij de Westerscheldetunnel.

Flitspalen op meest onveilige locaties 
De overheid selecteerde de meest onveilige locaties voor het plaatsen van nieuwe digitale palen. In de loop van 2015 worden alle analoge palen gedigitaliseerd of verwijderd, waarna er ongeveer 640 (nieuwe) palen over blijven.

Gefaseerd in gebruik 
De overheid neemt de nieuwe palen gefaseerd in gebruik. Door het vervangingsproces kan op locaties enige tijd niet worden gehandhaafd waardoor de politie minder overtredingen kan constateren. Bij de nieuwe digitale palen hoeven er geen rolletjes meer te worden verwisseld en handhaven de palen 24 uur per dag. In de regio waar nieuwe palen worden aangezet, kondigt de politie van te voren aan dat handhaving gaat beginnen. Het overzicht van de verkeersboetes wordt samengesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie, Nationale Politie, het CJIB en het Openbaar Ministerie.