U bent hier

Dit bepaalt de keuze voor een leaseauto

Dit bepaalt de keuze voor een leaseauto

06 april 2017
Het aanbod aan leaseauto's is groter dan ooit. Hoe maak je een keuze? En welke argumenten spelen mee bij het kiezen van een leaseauto? We zetten samen met Diederick van Haselen van Volkswagen Pon Financial Services de vijf belangrijkste voor je op een rijtje.
  • Prijs en bijtelling leaseauto
“Wie is de klant? Gaat het direct om de berijder of om het bedrijf waar hij of zij in dienst is? Bij de keuze voor een leaseauto speelt het financiële plaatje nog steeds de grootste rol”, vertelt Diederick. “Voor bedrijven is de Total Cost of Ownership (TCO) de belangrijkste factor. Wat kost de auto uiteindelijk onder de streep? En welk type auto is het goedkoopst in de lease? Daarbij is uiteraard ook het verbruik van wezenlijk belang. We merken dat de berijder zelf zich in eerste instantie vooral focust op de bijtelling. Is dat bedrag voor hem of haar acceptabel?”
  • Soort brandstof
Bij de keuze voor een nieuwe leaseauto speelt elektrisch rijden op dit moment nog een marginale rol. Werd in het verleden vooral vaak gekozen voor dieselmodellen, tegenwoordig is dat minder vanzelfsprekend. “De brandstofprijzen zijn de afgelopen jaren behoorlijk gedaald. Ook zijn benzinemotoren flink zuiniger geworden. Daardoor is het nu aantrekkelijker om voor benzine te kiezen.” Volgens Diederick is het omslagpunt door de lagere prijzen gedaald. “Was het in het verleden al bij 25.000 kilometer de moeite om voor diesel te kiezen, nu is dat pas vanaf 39.000 kilometer het geval.”
  • Merkimago
Voor zowel bedrijven als berijders speelt de uitstraling van de leaseauto zeker mee. “Auto's zijn nog steeds emotie. Het is van belang om in een leaseauto te rijden die er representatief uitziet. Het moet een auto zijn waarmee je zonder problemen bij je klant kunt voorrijden.” Een felgekleurde sportwagen ligt daarbij meestal niet voor de hand. “De meeste bedrijven willen een representatief wagenpark. Vaak wordt gekozen voor auto's die redelijk zakelijk ogen.”
  • Profileren als groen bedrijf
Het is voor bedrijven steeds belangrijker om zich groen te profileren, merkt Diederick. “Elektrisch rijden is voor veel bedrijven op dit moment nog niet aantrekkelijk, maar groen denken speelt wel degelijk een rol. Het gaat daarbij om het brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO₂-uitstoot. En om de kosten natuurlijk. Maar ook om de indruk die je uitstraalt naar buiten toe. De tijd van dikke diesels is voorbij. Veel bedrijven hebben ook op dit terrein een ‘car policy’. Vaak wordt de keuze beperkt tot de zuinige instapmotoren. Je kunt wel kiezen voor een Volkswagen Passat of ŠKODA Superb, maar dan wel voor de versie met de laagste CO₂-uitstoot.”
  • Praktisch gemak leaseauto
Tenslotte moet de leaseauto die je uitkiest, ook bij je eigen situatie passen. Heb je een gezin, dan ligt de keuze voor een ruime stationwagen uiteraard eerder voor de hand dan in het geval van een alleenstaande leaserijder. Wat dat betreft zijn er volgens Diederick nog voldoende mogelijkheden. “Bij bepaalde functiegroepen horen bepaalde auto's. Die zijn weer gekoppeld aan segmenten en bedragen. Voor het bedrijf moet het financiële plaatje uiteindelijk kloppen, maar de berijder heeft zelf echt nog wel het nodige in te brengen.”