U bent hier

Zakelijk leasen en plannen politieke partijen

Zakelijk leasen: plannen politieke partijen

09 maart 2017
Hoe kijken de grote politieke partijen in aanloop naar de verkiezingen tegen mobiliteit aan? En wat zijn de gevolgen van hun plannen voor jou bij het zakelijk leasen van een auto? We zetten alle belangrijke thema's voor je op een rij.

Voor de zakelijk rijder is het interessant om te kijken wat de politieke partijen in hun plannen hebben staan. GroenLinks pleit er bijvoorbeeld voor dat leaserijders voortaan zelf de brandstofkosten betalen en hun zakelijke kilometers vergoed krijgen op basis van het officiële testverbruik van hun auto. De PVV wil de motorrijtuigenbelasting halveren. De VVD wil de wegenbelasting en BPM verlagen, maar meldt niet met hoeveel.

Een aantal thema’s vinden we in meerdere programma’s terug, zoals de kilometerheffing, de file-aanpak en het investeren in zelfrijdende en elektrische auto’s.

Kilometerheffing
  • De PvdA haalt de kilometerheffing tevoorschijn. Autobelastingen moeten niet gekoppeld zijn aan het bezit, maar juist aan het gebruik van de auto.
  • D66 wil af van brandstofaccijnzen, aanschafbelasting en wegenbelasting, en de belastingen voortaan laten afhangen van het aantal gereden kilometers.
  • De SP is ook voor een vorm van kilometerbeprijzing.
  • ChristenUnie heeft het over slim beprijzen van het autogebruik.
  • GroenLinks wil een eerlijke kilometerprijs: wie op drukke plekken in de spits of in een minder zuinige auto rijdt, betaalt een hoger tarief.
  • In het programma van het CDA komt het onderwerp ‘autobelasting’ niet voor.
File-aanpak
  • De VVD wil investeren in meer asfalt. Ook moeten de spitsstroken vaker gebruikt kunnen worden.
  • Het CDA wil extra investeren in rijkswegen (zowel A- als N-wegen) om de knelpunten weg te werken.
  • PvdA is terughoudend met de aanleg van nieuwe autoverbindingen, alleen als het écht noodzakelijk is.
  • Volgens ChristenUnie zorgt beprijzen van mobiliteit voor een afname van files.
  • Volgens D66 is het medicijn van steeds maar weer meer asfalt, uitgewerkt.
  • GroenLinks en de SP willen fors investeren in het verbeteren van het openbaar vervoer om mensen uit de auto te krijgen.
Investeren in zelfrijdende en elektrische auto's
Investeren in zelfrijdende auto's en elektrische personenauto’s staat bij vrijwel alle partijen in het programma, alleen de PVV slaat het thema over.
  • ChristenUnie wil dat er in 2025 alleen nog elektrische auto's worden verkocht.
  • GroenLinks vindt dat elektrische auto's extra gesubsidieerd moeten worden.
Mobiliteitsmix
Tot slot: inzetten op slimme mobiliteit, een mix tussen verschillende vervoersvormen, staat bij alle partijen – behalve de PVV – op de agenda. Opvallend: het woord bijtelling komt in geen van de verkiezingsprogramma's voor.