U bent hier

De voordelen van shortlease zijn legio

“De voordelen van shortlease zijn legio”

26 oktober 2016
Diederick van Haselen is Manager Fleet Services bij Volkswagen Pon Financial Services en Fleetwise-expert. In zijn blogs vertelt hij over leasing en financiering. Deze keer staat shortlease centraal.
 
Wat houdt shortlease precies in?
“Shortlease is het moderne leasen. Het houdt in dat je een auto voor een korte(re) periode leaset. Een shortleasecontract zit tussen een huurovereenkomst en regulier leasecontract in. Feitelijk combineert shortlease de flexibiliteit van een long term-huurauto met de gunstige tarieven en voordelen van een leaseauto.”
 
Voor wie is deze leasevorm het meest interessant?
“Shortlease is vooral aantrekkelijk voor bedrijven die veel wisselingen van de wacht hebben. Organisaties die de ene keer een opdracht hebben voor 100 mensen en het jaar erop voor maar 20 man. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een consultancybedrijf met een sterke fluctuatie in het aantal medewerkers. Dit soort ondernemingen werkt bovendien vaak met jonge instromen; school- of universiteitverlaters krijgen er vaak een jaarcontract. Misschien krijgt daarna de helft maar een vaste aanstelling. Een shortleasecontract is voor dit soort partijen dus erg aantrekkelijk. De looptijd ligt namelijk tussen de 12 en 24 maanden.”
 
Kun je eens wat voordelen van shortlease opnoemen?
“Kijk, onder de 12 maanden praten we over huur en boven de 24 maanden hebben we het over reguliere lease. Je hebt bij shortlease veel meer flexibiliteit, maar je geniet nog steeds van een scherp tarief. Zoals gezegd, bedrijven die met piekbelastingen werken of wat onzeker zijn over de toekomst, varen wel bij shortlease. En vlak vooral de start-ups niet uit, ook voor hen is dit een ideaal product. Ook kan de werkgever een shortleasecontract aanbieden als extraatje. Zo van: bij ons rijd je elke 12 of 18 maanden in een nieuwe, frisse auto. Als je daar gevoelig voor bent, kan het een overweging zijn om voor werkgever A te kiezen in plaats van voor werkgever B.”
 
Is dat een tendens die je signaleert?
“Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt trekt weer aan. Zeker in branches waarvoor moeilijk mensen te vinden zijn, zien we dat leaseauto’s weer als ‘geste’ worden weggegeven door werkgevers. Ook om de juiste of beste mensen binnen te halen. In de crisis werd er nog op bezuinigd, maar nu zien we het omgekeerde gebeuren.”
 
Dat zijn de voordelen wel zo’n beetje?
“Nou ja, je geniet ook van alle voordelen die bij full operational lease horen. Risicovrij dus. Alles is gedekt, tot en met de reparatie, banden en het onderhoud aan toe. Dat vindt men fijn, want je weet waar je aan toe bent. Daarnaast zijn de vervoersbudgetten beter in te calculeren en beheersbaar te houden. En dat is weer interessant voor de wagenparkbeheerder. Net zoals de flexibiliteit natuurlijk. Een berijder behoudt bovendien nog steeds het voordeel om een auto naar eigen wens samen te stellen. Bij een huurauto is dat niet het geval, dan moet je het doen met wat er staat. Het voordeel voor ondernemers? De leaseauto staat – net als bij full operational lease – niet op de balans, zodat je liquiditeitspositie optimaal te benutten is. Tot slot is er de unieke allriskverzekering: in geval van diefstal of total loss wordt het volledige verschil tussen boekwaarde en dagwaarde gedekt.”
 
Geldt shortlease voor alle soorten auto’s binnen Pon?
“Zonder meer, het geldt ook voor bedrijfswagens. Maar dus ook voor elke Volkswagen, Audi, ŠKODA of SEAT. Voor particulieren is er geen mogelijkheid tot shortlease. Voor hen zijn er de mogelijkheden voor private lease.”
 
Tot slot, hoeveel duurder is shortlease nou eigenlijk?
“Het hangt sterk af van de auto, het model en het ‘moment in time’. Nu is de tweedehands automarkt redelijk oké, maar wat gebeurt er als er iets groots gebeurt in de wereld? Weet dat de prijs van een lease voor grofweg 50% afhankelijk is van de restwaarde van een auto. Wat gaat die auto opbrengen over 24 maanden? Dat weet niemand, het is een pure inschatting. Kortom, een percentage kan ik niet noemen; er zijn te veel variabelen die de prijs beïnvloeden.”