U bent hier

“Mobiliteitsvergoeding maakt een opmars”

“Mobiliteitsvergoeding maakt een opmars”

03 mei 2017
Alexander Hamers is Manager Sales, Dealerlease en Retail bij Volkswagen Pon Financial Services en Fleetwise-expert. In zijn blogs vertelt hij over (dealer)leasing en financiering. In deze editie legt Alexander uit wat private lease voor de mkb-markt gaat betekenen.

Alexander, jij ziet de mkb-markt duidelijk verschuiven en veranderen. Kun je daar een voorbeeld van geven?
Meer en meer (mkb-)bedrijven vragen zich af of ze hun leaseauto-vergoeding niet beter kunnen omzetten in een mobiliteitsvergoeding. Wij krijgen vaak terug dat dit de centrale mobiliteitsvraag is binnen een onderneming. De vervolgvraag hierop is: wanneer doet dit zijn intrede in de mkb-markt?”

Wat is hier vervolgens jouw antwoord op?
“Ik ben er vast van overtuigd dat het gaat gebeuren, alleen is het de vraag met welke snelheid. Kijk bijvoorbeeld naar Shuttel: de flexibele alles-in-één-oplossing van Pon die werknemers toegang geeft tot alle vervoersopties en de transacties online bijhoudt. Stel dat de werkgever 700 euro per maand uitgeeft aan een leaseauto en die 700 euro nu wil uitkeren als mobiliteitsvergoeding. Als de werknemer dat bedrag inzet als mobiliteitsvergoeding waarin hij het bijvoorbeeld gebruikt voor de taxi, een deel openbaar vervoer en af en toe een huurauto, dan rijst de vraag: hoe gaan we hier fiscaal mee om? Want wat nu als die huurauto ook privé wordt ingezet? Dan zit daar een fiscale component aan vast en dat is nog niet uitgekristalliseerd. De wetgeving is nog niet zo ver als allerlei ontwikkelingen op dit vlak; daar is nog geen adequate aansluiting voor. Maar let op: het gáát komen, dus ze zullen wel moeten. Steeds meer bedrijven zullen zeggen: ‘Hoe jij je vervoer organiseert, daar willen we meer flexibiliteit in creëren’. Daarin is een eigen auto een deel van de oplossing.”

Zijn deze ontwikkelingen nu interessant voor werkgever of werknemer?
“Voor beide partijen. Ga maar na: als werknemer heb je immers geen fiscale bijtelling meer als je voor private lease kiest. Voor een werkgever is het aantrekkelijk omdat hij probeert de kosten en de CO₂-uitstoot, twee grootheden die samenhangen, variabel te maken.”

Welke knelpunten zie je nog meer?
“Van huis uit ben ik verkeerseconoom, dus ik bekijk dit vraagstuk vanuit meerdere perspectieven. Parkeerproblemen zijn in grootstedelijke gebieden medebepalend. Als iemand vaak naar Amsterdam moet, wil hij of zij dan nog wel met de auto? Je zult als werkgever dus keuzemogelijkheden moeten bieden. Een grote groep zegt: ‘Als ik dat zakelijke vervoer nu met het ov of de fiets af kan en ik zet tweemaal per maand een huurauto in, dan houdt mijn werkgever geld over’. Als hij dat vervolgens als extra vergoeding bij mijn salaris stort, dan kan ik daar mijn privévervoer mee organiseren. Tja, en dan komt privé lease weer om de hoek kijken.”

Waar gaat het uiteindelijk heen volgens jou?
“Ik denk dat er meer eigen invulling of beslisruimte komt bij de werknemer om zijn eigen vervoer in te vullen. De werknemer houdt altijd de keuze: koop ik een auto, lease ik een auto privé, of doe ik alles op de fiets. Feit is: privé lease is inmiddels een serieus alternatief voor het kopen van een auto. Zowel werkgever als werknemer gaan steeds meer rekenen. De markt was vroeger in grofweg drie groepen in te delen: leaserijders, mensen die privé reden met een kilometervergoeding en mensen die met het ov gingen. Nu zie je er misschien wel zes of zeven, zoals werknemers met een mobiliteitsbudget, of dus mensen die bewust voor private lease kiezen.”