U bent hier

Prinsjesdag en de wijzigingen per 2017

Prinsjesdag en de wijzigingen per 2017

01 oktober 2016
Prinsjesdag. Dat betekent dat het kabinet naar buiten komt met de voorstellen voor het komende jaar. Fleetwise geeft u een overzicht van de maatregelen die met uw auto te maken hebben.

In dit overzicht nemen wij ook meteen de eerder dit jaar al door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer aangenomen maatregelen uit de zogenaamde Autobrief II mee.

Allereerst gaat de standaardbijtelling per 2017 omlaag van 25% naar 22%. Dat geldt voor auto’s met een datum eerste toelating vanaf 2017. Het huidige 25%-tarief blijft nog van kracht op alle auto’s met een eerste tenaamstelling in de jaren tot en met 2016.
 

Overgangsregeling

Voor auto’s met een lagere bijtelling geldt een overgangsregeling, waarmee de huidige 60-maandsperiode van de bijtellingskorting uitgediend mag worden. Dat geldt ook nog voor de auto’s die in 2016 voor het eerst tenaamgesteld worden en een bijtelling hebben van 15% of 21%. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen Passat GTE, Volkswagen Golf GTE, Audi A3 e-tron en Audi Q7 e-tron.
 

Verlaagd energiebelastingtarief

Een bijtellingskorting is er voor nieuwe auto’s in 2017 alleen nog bij een CO2-uitstoot van 0 gram/km. De bijtelling is dan 4% van de cataloguswaarde. Auto’s in deze 4%-bijtellingscategorie zijn bijvoorbeeld de Volkswagen e-Up! en de Volkswagen e-Golf. Deze elektrische auto’s houden bovendien de komende jaren hun BPM-vrijstelling en het MRB-nihiltarief. Het kabinet verlaagt bovendien het tarief van de energiebelasting voor het laden bij openbare laadpalen.
 

Halftarief wegenbelasting blijft

Goed nieuws voor de plug-in hybride personenauto’s is dat het halftarief van de wegenbelasting (MRB) blijft bestaan in de jaren 2017 tot en met 2020. Daarbij wordt dan geen rekening meer gehouden met de vaste aftrek van 125 kg in de gewichtsindeling van de MRB. De personenautotarieven van de MRB gaan bovendien per 2017 met 2% omlaag.
 

BPM gaat omlaag

Ook de BPM, de aanschafbelasting op nieuwe auto’s, gaat omlaag. Aan de ene kant worden de tariefschijven bijgesteld aan de technische vooruitgang, waardoor de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s afneemt, maar tegelijkertijd worden de BPM-tarieven stapsgewijs afgebouwd met bijna 15% tot en met 2020.

Vooral de wijzigingen in de bijtelling kunnen grote invloed hebben. Kijk daarom goed naar de mogelijkheden in uw concrete situatie.